Inspirasjon og tips

Fri flyt gir god helse

Polaritetsterpi, fotsoneterapi, yoga og andre holistiske treningsformer med fokus på pusten kan hjelpe deg å få fri flyt av energi og dermed bedre helse.

Fri flyt handler også om å leve etter intuisjonen, følge hjertet og gjøre det som er riktig for deg. Det handler om å ikke la seg begrense av negative tanker og bekymringer, og det handler om å være bevisst på dine behov, dine følelser og dine drømmer. Da lar du ikke andre eller det som skjer rundt deg sette kjepper i hjulene for deg, men du vet hvordan du skal reagere og handle for at hjulene skal trille fritt.

Hva er sunn mat?

Det skal mer til enn et eple om dagen for å unngå legebesøk. Egentlig bør halvparten av alt vi spiser være frukt og grønt, mens resten er en kombinasjon av helkorn, frø, nøtter, linser, bønner, kaldpressede økologiske oljer og et moderat inntak av egg, kjøtt, fisk og meieriprodukter. 

Vi bør også i aller høyeste grad velge økologisk mat og mat som er mest mulig i sin opprinnelige form minst mulig bearbeidet. Kunstige tilsetningsstoffer slipper vi ved å velge økologisk.

Er du forvirret i jungelen av  kostholdsråd og dietter som spriker i ulike retninger, så kan jeg hjelpe deg å velge ved å gi deg individuelt tilpassede ernæringsråd som passer nettopp deg og ditt behov.

Spirer - en super kilde til energi og overskudd

Å dyrke spirer er veldig lett og det gir oss noe av den sunneste og mest funksjonelle maten vi kan spise. Spirer er ungdomskilden i planteverden, da de er fulle av livspotensiale, energi, enzymer og vitaminer. De gir overskudd, velvære og energi. 

Ønsker du å delta på kurs der du på lærer å dyrke spirer og bruke dem i matlaging? Ta kontakt med meg på tlf. 93 88 78 50, gjerne SMS, så ringer jeg deg tilbake.

Sunn mat for barn

Barn er ofte kresne og det kan være en utfordring å få i dem nok grønnsaker og sunn, balansert næring. Med noen enkle knep er det mulig.

Sunne oppskrifter barn liker:

  • Tomatsaus med skjulte grønnsaker til quinoa, fullkornpasta og brun ris.
  • Smoothie basert på avokado eller banan, bær eller rått kakaopulver, nøtter, frø og naturlig, sukkerfri søtning (stevia eller sukrin)
  • Viltkjøtt med søtpoteteter
  • Blomkåls- og brokkoligrateng med ostesaus
  • Cottage pie med potetstappe og kjøttdeig
  • Fiskepinner med gulrot- og eplerasp og rotmos med poteter og pastinakk.
  • Pannekaker eller vafler lagd av fullkornsmel og gulrotrasp med hjemmelaget rørt syltetøy uten sukker

Ønsker du flere tips og oppskrifter, se her eller send meg en e-post: elisabeth@haegeland.no